Mire figyeljünk, ha kezdődik az iskola?
Hírek

Mire figyeljünk, ha kezdődik az iskola?

Írta: izuletor.hu
Ossza meg a cikket:
Lassan itt az ősz, vége a vakációnak, elindul az új tanév, és aktuálissá válik a kérdés, hogy a ceruzák, füzetek, könyvek hova kerüljenek. Szülőként sokat töprengünk azon, hogy milyen iskolatáskát válasszunk gyermekünknek, vajon jó lesz-e a gerincüknek, nem húzza-e majd nagyon a vállukat, nem rontja-e a testtartásukat. A táska cipelése mellett pedig nem lesz nehéz megszokni még az „ülőmunkát” is? Fogadjuk meg az Ízületőr szakértőinek hasznos tanácsait, hogy körültekintően kezdhessük el az iskolát!
 
Figyeljünk oda a gerincre és a helyes testtartásra

Gerincünk, törzsünk tengelye, testünk egyik alappillére. Fontos szerepe van a helyes testtartás kialakításában és nélkülözhetetlen a mindennapi mozgáshoz is. Mechanikai tulajdonságainak köszönhetően egyszerre rugalmas és stabil, alkalmazkodóképessége pedig rendkívüli. Gerincünk tartja a fejünket, támasztja a belső szerveinket, védi az agyat és a gerincvelőt. Összetett struktúrája révén komplex funkciókat lát el.
Az évek során a mozgásfejlődéssel szinkronban változik az íveltsége, végleges formáját 10 éves korunk körül éri el, és még ennél is később, csupán a növekedés befejezésekor stabilizálódik. Az optimális gerincgörbület kialakulása sok időt vesz igénybe, és egyrészt a mozgásfejlődésnek, másrészt pedig a megfelelő terhelésnek köszönhetően megy végbe.

A testtartásunk szemmel alig látható, folyamatos és komplex izommunka eredménye. Helyes testtartásról akkor beszélünk, ha az ízületi tok és a szalagok feszülése megfelelő, az izmok működése pedig harmonikus, amihez elsősorban törzsizmaink kitartó munkája szükséges.
 
Iskoláskor: az ülőmunka kezdete

Az óvodáskorú gyerkőcök még sok, a gerinc egészségét fenntartó mozgásformát végeznek: kúsznak, négykézláb játszanak, ugrálnak, szaladgálnak, így ez az időszak viszonylag gerincbarátnak nevezhető. Ahogy átlépik azonban az iskola küszöbét, egyre több káros hatásnak lesznek kitéve.
6 éves kor után rendre gyakrabban jelennek meg különböző tartáshibák vagy akár gerincferdülés, és van, hogy az izomegyensúly is felborul. Az iskoláskor pedig egyben azt is jelenti, hogy gyermekeink „munkaidejükben” áttérnek az ülő életmódra, és már nagyon fiatalon megtapasztalják a hosszan tartó ülés gerincünkre kifejtett kedvezőtlen hatásait.

Természetesen emellett a túlterhelés okozta károsító tényezők szerepe sem elhanyagolható. A nehéz iskolatáska, amit csak az egyik oldalon hordanak, súlyos aszimmetrikus terhelésnek teszi ki a fejlődő gerincet. Nem tesz jót az sem, hogy egyre több a gyerekek által kedvelt, ülőhelyzetet igénylő szabadidős tevékenység, mint például a TV-nézés vagy a számítógépes játék. Nagyon sok gyerek hetente 30-40 órát ül egyre kevesebb mozgással kiegészítve, beleszámolva azt is, hogy ahogy cseperednek, egyre több házi feladatot kapnak, amiket otthon szintén ülve oldanak meg.

A mozgásszegény életmód és a helytelen terhelés következtében felborulhat a testtartásért felelős izmok egyensúlya, és bizonyítottan nő a tartáshibák előfordulásának száma: felmérések szerint óvodáskorban már a kisgyerekek több, mint felénél észlelhető valamilyen tartáshiba, és ez az arány sajnos az iskolai évek alatt sem csökken. A gyerekek számára nehéz iskolatáska és a gravitáció okozta nem megfelelő terhelést a szervezet hosszú távon nem tudja nyomtalanul elviselni. A gerinc túlterhelése már fiatal korban elkezdődhet, és a későbbi degeneratív elváltozások alapjává válhat.
 
Szülőként fokozottan fontos tehát odafigyelnünk arra, hogy biztosítsuk gyermekeink számára az elegendő mozgást, hogy megfelelő mozgásformákat alakíthassanak ki, és csontjaik, izmaik, valamint ízületeik is egészségesen fejlődhessenek. Ugyanis gyermekkorban változunk a legtöbbet, gerincünk folyamatosan formálódik, és a helyes testtartást is ekkor kell megalapoznunk.
A fenti tudnivalók jó alapul szolgálnak ahhoz, hogy segítségükkel tudjuk, mire kell odafigyelnünk, hogy biztonságosan kezdjük a tanévet.
Ha további kérdése van a témával kapcsolatban, kérdezze gyógytornász szakértőnket, Weinberger Évát

További hasznos tippekért kövess minket a Facebookon!
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok