Az ízületi fájdalmak és a túlsúly között szoros az összefüggés
Ízületi fájdalom

Az ízületi fájdalmak és a túlsúly között szoros az összefüggés

Írta: Ízületőr.hu
Ossza meg a cikket:
Tudta, hogy minden egyes lépésnél testsúlyunk 1-1,5-szerese, futásnál pedig akár súlyunk 3-4-szerese nehezedik a talpunkra? Ha egy átlagos nap során ilyen terhelésnek vannak kitéve az ízületeink, milyen lehet a hatása annak, ha túlsúllyal küzdünk? Az adatok megdöbbentőek: már 5 kg súlyfelesleg 36%-kal megnöveli a térdízületi kopás gyakoriságát.
 
Az Európai Unióban Magyarország vezeti az elhízottsági listát, ami azt jelenti, hogy a felnőttek 40%-a túlsúlyos, 25%-a pedig elhízott, így nem meglepő, hogy hazánkban a felnőtt lakosság 30%-át a porckopás is érinti. Mindeközben világszinten a gyermekkori elhízás is egyre gyakoribb: 2008-as adatok szerint 12 millió elhízott vagy túlsúlyos gyermek van, számuk pedig évente 400 ezerrel nő. Ráadásul bizonyított tény, hogy az elhízott gyerekek 77%-a elhízott felnőtté válik, ugyanis ha az elhízás már gyermekkorban megkezdődik, akkor nem csak a zsírsejtek mérete, hanem a száma is megnő.
 

Ízületi kopás: a túlsúly a legnagyobb rizikófaktor?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) évekkel ezelőtt betegséggé nyilvánította az elhízást, és a dohányzást követően a második leggyakoribb rizikótényezőnek tekinti. Amikor felnőttkori testsúlynövekedésről beszélünk, elsősorban a zsírszövet tömegének változását értjük alatta. Az ilyenkor megjelenő többletzsír nem csak a bőr alatt, hanem a belső szervekben és az erek falán is lerakódik. Ez a súlyfelesleg pedig extra terhet ró ízületeinkre, hiszen úgymond állandóan „cipelnünk” kell, mint egy nehéz bőröndöt. A testsúly növekedésével különösen a gerinc, a medence és a lábak terhelődnek, a medence előredől, az ágyéki csigolyák görbülete pedig erőteljesebbé válik. Mindezek következtében egyoldalú terhelések és izomfeszülések alakulhatnak ki, amik felgyorsíthatják a kopásos megbetegedéseket.
 

A túlsúly hatása a térdízületekre

A kopás első tünete a mindennapos mozgás elején (például reggelente, ha kikelünk az ágyból) és a terhelés hatására (például: futás, guggolás, térdelés) jelentkező fájdalom. Amellett, hogy térdünk a legtöbbet terhelt ízületünk, a térdízületi porckopás fő oka a túlsúly, mivel a láb kisízületi kopásának hátterében leggyakrabban a lábboltozatok (hosszanti és haránt) süllyedése áll, ami túlsúly esetén igen gyakori. 
 
Nem kell azonban kétségbe esnünk! A kiváltó okok korai kezelésével, az optimális testsúly visszanyerésével és megtartásával, valamint rendszeres testmozgással megelőzhetjük ízületeink kopásos elváltozását, vagy csökkenthetjük állapotuk további romlását. Porcaink állapotának megőrzése érdekében használjuk kúraszerűen a patikákban kapható glükózamint és kondroitint tartalmazó porcépítő készítményeket!

Kattintson, és kövesse az Ízületőrt a Facebookon is!
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok