Ropogtassunk vagy ne ropogtassunk?
Ízületi fájdalom

Ropogtassunk vagy ne ropogtassunk?

Írta: Ízületőr.hu
Ossza meg a cikket:
Elég valószínű, hogy mindenki ropogtatta már meg életében legalább egyszer valamilyen ízületét. Talán csak azért, hogy kipróbálja, milyen érzés, talán feszültséglevezetés okán, de valljuk be, az sem ritka, hogy ez a ropogtatás az idők során szokássá alakul. Jót tesz-e szervezetünknek, ha ropogtatjuk ujjainkat, csuklónkat, nyakunkat vagy egyéb ízületeinket?

A válasz a kérdésre nem is olyan egyszerű, mert az, hogy mi történik akkor, ha ellenállással szemben mozgatjuk ízületeinket viszonylag összetett. (Ez nem keverendő össze ízületeink élettani ropogásával, ami egy természetes folyamat, és csupán az ízületi tok roppanó, súrlódó hangját értjük alatta.) Minél többször ropogtatjuk ízületeinket, például ujjainkat, azok annál könnyebben tudnak majd mozogni, ám eközben a szalagok, amik tartják őket, meglazulhatnak. Ez a lazaság sajnos idővel akár porckopás vagy fájdalom kialakulásához is vezethet. Az erőltetés nélküli ropogás és a gyakori erőltetett ropogtatás elsősorban akkor jelent problémát, ha fájdalommal járnak.

Mi történik szervezetünkben ízületeink ropogtatásakor?

Az ízületeinket körülvevő ízületi tokot úgynevezett szinoviális folyadék tölti ki, aminek az a feladata, hogy táplálja a porcot, valamint csökkentse a súrlódást a mozgás során. A húzó hatás (pl.: ujjunk hátra- vagy előrefeszítése, nyakunk kattogtatása) következtében ez az ízületi tok megnyúlik, és az ízületet alkotó két csont, azaz az ízületi felületek eltávolodnak egymástól. Az így kialakult alacsonyabb nyomás hatására a folyadékban található gázok (oxigén, nitrogén és szén-dioxid) felszabadulnak, és több elmélet szerint ekkor hallhatjuk azt a bizonyos ropogó hangot.

Tudta-e?
 
  • Az ízület túlnyújtása a környező izomzatot átmenetileg ellazítja, hosszú távon azonban meglazíthatja az ízületi szalagokat is, és fájdalom kialakulásához vezethet.
  • Ha kiropogtattuk ízületeinket, 20-30 percig nem tudjuk azt megismételni. Ennek az az oka, hogy az ízületi tokban található gázoknak nagyjából ennyi időre van szüksége ahhoz, hogy újra buborékká álljanak össze.
  • Az ízületek nyújtása azért eshet jól, mert stimulálja a környező idegvégződéseket is.

A ropogtatás körüli hiedelmekkel kapcsolatban annyi biztosnak látszik, hogy a rendszeresen magunk által végzett ropogtatás idővel vezethet fájdalom kialakulásához, ezt azonban több tényező is befolyásolhatja. Ha a ropogtatás során fájdalmat érzünk, mindenképpen forduljunk szakemberhez, aki a helyes technikával végzett kezelés során kialakított jó anatómiai helyzetet stabilizálni tudja, illetve használjunk kúraszerűen gyógyszertárban vény nélkül kapható glükózamint és kondroitint tartalmazó porcépítő készítményeket!

Kattintson, és kövesse az Ízületőrt a Facebookon is!
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok