Egyéb kezelési módszerek
Kezelés

Egyéb kezelési módszerek

Írta: Weinberger Éva, gyógytornász
Ossza meg a cikket:
Az ízületi gyulladás és porckopás kezelésében egyaránt fontosak az orvosi és egyéb terápiák. A komplex kezelés részei a mozgásterápia (hiperlink a gyógytornászos cikkhez), a hidro- és balneoterápia, a pakolások, valamint az életmódbeli tanácsok betartása.

Hidroterápia, vagy víz alatti kezelés:

Ebbe a csoportba tartoznak a víz alatti tornák, valamint a különböző víz alatti vízsugárral történő kezelések. Ma sok irányzata van, pl.: aquafitness, vízi aerobik, stb… Közös jellemzőjük, hogy tehermentesített az ízület, így a betegnek kevésbé fáj a mozgás.

Fizikoterápia:

Fájdalom csillapításra alkalmas kezelések az iontoforézis, a diadinamikus kezelés, interferencia, TENS, és az ultrahang.

Tehermentesítés:

A teherviselő ízületek esetén (derék, csípő, térd, boka) fontos a tehermentesítés különböző segédeszközökkel (bot, mankó, járókeret, gurulós járókeret), illetve különböző ízületvédőkkel (fásli, tok, brace). Ez utóbbiak használatát csak ideiglenesen ajánljuk, nem folyamatos használatra.

Pakolások:

Általánosságban, minden ízületre elmondható, hogy akut szakban, mikor nagyon fáj, akkor a hideg pakolásokat alkalmazzuk, pl: mirelit zöldség, hideg vizes borogatás, vagy jég formájában, krónikus, régebben fennálló kopás, fájdalom esetén pedig a meleg pakolásokat (iszap, különböző orvos által felírtak). A pakolás azonban soha nem lehet forró!

Életmódbeli tanácsok:

Van néhány jó tanács, amit nem árt megfogadnunk, ha már kialakult porckopás, ízületi gyulladás a térdünkben, csípőnkben, stb. Bizonyos dolgokat kerülnünk kell, vagy máshogy csinálni, mint eddig. Például térdízületi kopás esetén a térdelő helyzetet kerüljük, ne üljünk alacsony székre vagy ágyra. A pihenés és terhelés helyes arányát tartsuk meg, kerüljük az egyoldalú terhelést, valamint rendkívül fontos a testsúlycsökkentés. Guruló táskát használjunk, ez nem terheli az ízületeket. Ha több órát kell vezetnünk, akkor azt pihenőkkel tegyük. Munkavégzéskor váltogassuk az ülést, állást.
 
Sport:

A legnépszerűbb sportok közé tartozik az úszás, azonban azt nem árt tudni, hogy bizonyos úszásnemek nem mindenkinek tesznek jót. A szabályos mellúszás csak a csípő ízületi kopásos betegeknek jó, a térd-, valamint derékfájós betegeknek kifejezetten rossz. Nekik inkább a hátúszás, vagy a gyorsúszás ajánlott.

A futás, gyaloglás nyilván terheli az ízületeket, ezen kívül futáskor minden lépésnél zökkenünk egy nagyot, így nagy fájdalom esetén nem ajánlott. A kerékpározás a csípőnek, és a térdnek jó, de a nyaknak, deréknak nagyon nem, így ezeknél a betegeknél inkább ajánljuk a szobabiciklit, mert azon lehet egyenesen ülni.

További hasznos tippekért kövess minket a Facebookon!

 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok