Túlsúly vagy elhízás
Porckopás

Túlsúly vagy elhízás

Írta: Ízületőr.hu
Ossza meg a cikket:
Túlsúly vagy elhízás?

A törzsfejlődés során - a létért való küzdelem miatt - előnyt jelentett a test elraktározott energiatartaléka.  Ennek megfelelően a mai emberben még azok a szabályozási mechanizmusok érvényesülnek, amelyek a tartalékképzést segítik elő. A civilizációnak köszönhetően azonban a táplálék megszerzése mára már jóval könnyebbé vált, ugyanakkor az izomtevékenység háttérbe szorult. Ennek egyenes következménye, hogy a testösszetétel is megváltozott, a zsírtartalom jelentősen megnövekedett. Mindezek következménye korunk egyik népbetegsége, az elhízás, ami szoros összefüggésben áll a porckopással: már 5 kg súlyfelesleg 36%-kal megnöveli a térdízületi kopás gyakoriságát. Az Ízületőr szakértői elmondják, hogy mi a túlsúly mértékének megállapítására szolgáló leghatásosabb módszer.
 
Az Ízületőr szakértői már korábban is beszéltek arról, hogy az elhízás és a porckopás között szoros az összefüggés. A testsúly növekedésével különösen a gerinc, a medence és a lábak terhelődnek, a medence előredől és az ágyéki csigolyák görbülete erőteljesebbé válik. Mindezek következtében egyoldalú terhelések, izomfeszülések alakulhatnak ki, amelyek felgyorsítják a kopásos megbetegedéseket. Ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy mi is elhízottnak számítunk-e, több mérési módszert is választhatunk.

A BMI számítás

Kevesen tudják, de orvosi szempontból fontos elkülöníteni a túlsúlyt és az elhízást.  A túlsúly definíciója a túlzott zsírfelhalmozódás, míg elhízás alatt ennek kóros mértékét értjük. Az állapot jellemzésére általában – a könnyű számítás miatt – a szinte mindenki által ismert testtömegindex (Body Mass Index, BMI) számítást alkalmazzák.

Képlete egyszerű, és otthon is könnyedén kiszámolhatjuk: BMI = testsúly(kg)/[ testmagasság(m)2]. Vagyis testsúlyunkat el kell osztanunk a magasságunk méterben megadott négyzetével. Fontos, hogy testmagasságunk mérése cipő nélkül történjen, falra rögzített mérőszalag vagy jelölés alapján, ellenkező esetben a helytelen mérés a BMI kiszámításakor négyzetes hibát jelenthet.

A BMI normál értéke férfiaknál kortól függetlenül és nőkben 35 éves kor alatt 20-25 között van. A 25-30 közötti BMI túlsúlyt, míg a 30 feletti érték elhízást jelez. Minden 1kg/m2-nyi BMI növekedés a szívelégtelenség kockázatát férfiaknál 5, nőknél pedig 7%-kal növeli.

A haskörfogat mérése
 
Az elhízás mértékének jellemzésére használt BMI ugyanakkor önmagában nem alkalmas a szív- és érrendszeri rizikó, valamint a metabolikus elváltozások jellemzésére, hiszen nem ad információt a zsír elhelyezkedéséről. A mindennapi gyakorlatban a hasi elhízást jellemző haskörfogat mérése is szükséges. A hasi zsír felhalmozódása szoros összefüggést mutat a szív- és érrendszeri rizikóval, míg a fenéken és combon levő súlyfelesleg esetén ez az összefüggés nagyon gyenge.

Méréskor tartsuk szem előtt, hogy a haskörfogat nem egyenlő a derékkörfogattal! A haskörfogat pontos mérése ne a köldök magasságában történjen, hanem az alsó bordaív és az elülső-felső csípőtövis között félúton.

A centrális, vagyis hasi túlsúlyt a férfiaknál 94 cm, a nőknél 80 cm-nél nagyobb haskörfogat jellemzi.

Fogadjuk meg az Ízületőr gyógytornászainak tippjét, és már az elhízás kialakulásának kezdetén, még a szövődmények kialakulása előtt törekedjünk az optimális testsúly elérésére, amelynek alapja a kalóriabevitel csökkentése és a személyre szabott fizikai aktivitás fokozása! A testsúly csökkentése pozitívan befolyásolja az elhízás miatt kialakuló ízületi kopás kialakulásának kockázatát. Ízületeink és porcaink állapotának megőrzése érdekében továbbá használjuk kúraszerűen a patikákban kapható porcépítő készítményeket!

Kattintson, és kövesse az Ízületőrt a Facebookon is!
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok