Cross training, deepwork, gymstick és hot iron
Tippek

Cross training, deepwork, gymstick és hot iron

Ossza meg a cikket:
Januárban tele vannak az edzőtermek, sokan ilyenkor kezdenek bele hosszabb kihagyás után egy újabb mozgásformába. Vajon milyen szempontok alapján érdemes választani az egyes edzések közül, és egyáltalán, mit is takarnak az olyan elnevezések, mint a deepwork vagy a hot iron? A Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társasága és az Ízületőr program szakértő gyógytornászai összegyűjtötték a manapság népszerű sportokat, hogy megtudhassuk, melyik sport pontosan milyen mozgásformát takar.

Íme a legfontosabb tudnivalók az aquaterápiától kezdve a deepwork-ön át a TRX-ig, hogy könnyebb legyen a számunkra megfelelő edzéstípus kiválasztása. Új mozgásformák A-tól Z-ig második rész: cross training, deepwork, gymstick, hot iron.

A cross training vagy más néven „keresztedzés” többféle sportág mozdulatait integrálja, általában fekvőtámaszok, guggolások és húzódzkodások kombinációt alkalmazva. Eszközigénye minimális, döntően saját testsúllyal végzett gyakorlatokból épül fel. Nem egyes izomcsoportok erősítésére fókuszál, hanem az egész tested edzi, növelve az állóképességet és erő-állóképességet. Kifejezetten intenzív edzéstípus, mivel szünetek beiktatása nélkül végzik. Éppen ezért fontos szem előtt tartani, hogy egy általános erőnlét és alapizomzat szükséges hozzá. Ha hosszú ideje nem sportoltunk, ne ez legyen a bevezető edzéstípus. Túlsúly esetén szintén javasolt az ízületeket és a porcszöveteket kevésbé terhelő mozgásforma választása.

A deepwork összetett funkcionális tréning, ami alaposan átmozgatja a teljes testet, és az izommunka mellett az izomnyújtásra is nagy hangsúlyt fektet. Döntően dinamikus óra, sok saját testsúllyal végzett feladattal, amely a gerincet stabilizáló mély izomcsoportok folyamatos aktív működését igényli. Éppen ezért javasolt az edzés elkezdése előtt egy kevésbé összetett mozgásforma elsajátítása, ahol kellőképpen megerősíthetjük a törzset stabilizáló izmainkat. Ha ezt elmulasztjuk, gyakran deréktáji panaszok alakulhatnak ki.

A gymstick edzést rugalmas ellenállással végzik, a bot és a gumikötél ötvözéséből álló eszköz segítségével. Egy-egy óra komplex mozgássorok széles skáláját tartalmazza, mindvégig az erőnléti szintnek megfelelő ellenállással szemben. Leginkább kondíciófejlesztésre, a felső és az alsó végtagok, valamint a gerinc izomzatának erősítésére alkalmas. Előnye, hogy a gumikötél miatti elasztikus ellenállás minimalizálja az ízületekre eső nyomóerőt, így porckopás esetén ízületeink számára kedvező mozgásforma lehet.

A hot iron súlyzórúddal végzett edzés, ami során döntően az erő- és az állóképesség fejlesztése történik, közepesen nagy ismétlésszámmal. Nem megfelelő súly választása esetén a váll-, a könyök-, és a csuklóízület, illetve a nyaki gerinc túlterheléséhez vezethet, ezért fontos, hogy kisebb súlyú rúddal kezdjünk neki. Nyaki porckorongsérv, erőteljes háti fokozott domborulat, hanyag tartás, továbbá gerincferdülés esetén nem javasolt.
 
Fogadjuk meg az Ízületőr tanácsait, és mindig fizikai állapotunknak megfelelően sportoljuk, porcaink épségének megőrzése érdekében pedig használjuk kúraszerűen a patikában kapható glükózamin és kondroitin tartalmú készítményeket!

Bármelyik mozgásformát is választjuk, minden edzés előtt elengedhetetlen az alapos bemelegítés, utána pedig a helyesen végzett nyújtás. Utóbbihoz íme néhány általános tanács az Ízületőr szakértő gyógytornászaitól.

Cikkeink a sorozatból:

További tippekért kövessék Facebook oldalunkat! 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok