Hogyan fejlődnek a csontjaink?
Tippek

Hogyan fejlődnek a csontjaink?

Ossza meg a cikket:
Csontjaink, izmaink és ízületeink egészséges fejlődését kb. 25%-ban életmódbeli tényezők határozzák meg, ami azt jelenti, hogy mi magunk is sokat tehetünk egészségünk érdekében, nemcsak a génjeink. Helyes táplálkozással és megfelelő mozgással mind segíthetjük az egészséges csontfejlődést. Íme, pár hasznos tudnivaló csontjainkkal kapcsolatban az Ízületőr szakértőitől.
Az emberi test egyik alapeleme a különböző csontokból összeálló csontváz, amihez porcszövetek, ínszalagok és egyéb kötőszövetek kapcsolódnak, lehetővé téve ezzel a test mozgását. A csontvázat alkotó csontok egy külső tömött kérgi állományból, valamint csontszövetből állnak. A csontszövet életünk során folyamatosan formálódik, szervezetünk mindig arra törekszik, hogy a csontképzést és a csontbontást egyensúlyban tartsa. Az emberi csont épülése, azaz a csonttömeg növekedése általában 20-25 éves korra fejeződik be, „csúcs csonttömegünket” a húszas, harmincas éveinkben érjük el. Ezután az életkor előrehaladtával éves szinten már csak veszítünk csonttömegünkből.

Ennek köszönhetően, illetve ebből kifolyólag a testünk által igényelt mozgásforma is időről időre változik. Míg gyermek- és fiatal felnőttkorban sok „HOPP és PUFF” típusú, úgynevezett ütközéses mozgásra (pl.: békaugrás, ugróiskola, tánc, szökdelés, fogócska) van szüksége a csontoknak, addig körülbelül harmincéves korunk után ezek a mozgásformák már inkább terhelést, mint hasznot jelentenek szervezetünk számára, ezért azokat jobb, ha elkerüljük őket. Természetesen 35 éves kor felett is nyugodtan futhatunk, kocoghatunk és röplabdázhatunk is, de megfelelő felszereléssel tegyük mindezt. Ha azonban a mozgás fájdalommal jár, mindenképpen ízületkímélő mozgásra és szakember tanácsára van szükség.

A mozgás mellett csontjaink egészséges fejlődésében nagy szerepe van a helyes táplálkozásnak is: a fehérjék, zsírok és ásványi anyagok kiegyensúlyozott bevitele elengedhetetlen, csakúgy, mint a megfelelő mennyiségű kalcium és D-vitamin fogyasztása. Fontos azonban, hogy a kalcium csak akkor hasznosul igazán szervezetünkben, akkor tud beépülni csontjainkba, ha a gravitáció ellenében végzünk mozgást, például gyalogolunk vagy ugrálunk. A csontállomány erősítésének szempontjából a népszerű úszás inkább kiegészítő sportként javasolt, de ne feledkezzünk meg számos jótékony hatásáról, például az állóképesség növeléséről vagy az izom erősítéséről.

Ne feledjünk: helyes táplálkozással és megfelelő mozgással sokat tehetünk csontjaink egészségéért és fejlődéséért, ízületeink és porcaink védelmét pedig a patikákban kapható glükózamint és kondroitint tartalmazó porcépítő készítmények kúraszerű használata is segíti!

Kattintson, és keresse tippjeinket a Facebookon is!

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok