Így állítsuk be a biciklinket!
Tippek

Így állítsuk be a biciklinket!

Ossza meg a cikket:
Akár most tervezünk újat venni, akár a pincében levő biciklinket készülünk elővenni, fontos, hogy mielőtt megtennénk az első utat, ellenőrizzük a beállításokat. Legyen szó városi vagy túrakerékpárról, hétvégi kirándulásról vagy a mindennapos buszozás kiváltásáról, a nyereg magassága, dőlésszöge és a kormány beállítása határozza meg, hogy kényelmesen tudunk-e tekerni. Íme tehát a legfontosabb tudnivalók a különböző kerékpártípusokról és a helyes beállításokról.
A nyereg

Nyeregmagasság
Üljünk fel a kerékpárra, nyújtsuk ki az egyik lábunkat, és tegyük a sarkunkat a pedálra! A nyereg magassága akkor helyes, ha így teljesen nyújtott pozícióba kerül a lábunk, ugyanakkor ügyeljünk arra, hogy ne nyújtsuk túl a lábunkat. Ezt követően beállítható a helyes talppozíció: ügyeljünk arra, hogy csak a lábfejünk első része támaszkodjon a pedálon, a lábujjak már ne.
 
Egy rövid tesztkerékpározással próbáljuk ki a beállításokat!  Ha a medence jobbra és balra billen minden egyes tekerésnél, akkor a nyereg beállítása túlságosan magas. Az alacsony ülésmagasság általában csak néhány kilométer kerékpározás után jelentkezik térdfájdalom formájában. Ha ezt tapasztaljuk, emeljünk a nyergen!

Nyeregállás
Másszunk fel a biciklire, és próbáljunk pedálozni! Az optimális pedálozási pozíció során a térdkalácsnak éppen a pedálorsó/pedáltengely felett kell lennie. Amennyiben alatta helyezkedik el, a nyerget előre kell tolni. Ha a módosítás nagyobb, mint 1 cm, akkor a nyereg magasságát is újra be kell állítani.

A nyereg dőlésszöge
A helyes dőlésszög nagy mértékben függ a nyereg és a kormány pozíciójától, valamint a nyereg alakjától is. Első beállításként ezért mindenképpen a vízszintes pozíció javasolt. Korrekció csak abban az esetben szükséges, ha az egyéb beállításaink tökéletesek, de mégis kényelmetlennek érezzük a hosszútávú tekerést.
 
A kormány

A kormány dőlésszögének beállítása elsősorban a kerékpár típusától függ, és alapvetően meghatározza a kerékpározó testtartását. A megfelelő pozíció teszi lehetővé a has- és hátizmok stabilizáló működését kerékpározás közben. Ízületeink védelme érdekében érdemes lehet variálni a kormány fogását (például U-alakú kormánnyal vagy kiegészítő támaszokkal), hogy elkerüljük a túlterhelést.

A felső végtag és a kar által bezárt helyes szög a különböző típusok esetén:
 
  • Klasszikus, holland kerékpár: 20 fok. Itt nem érvényesül a kéz támasztó szerepe.
  • Városi kerékpár: 60-80 fok. Minél alacsonyabb a szögérték, annál kisebb a váll, a kar és a csukló támasztó szerepe.
  • Túra- és versenykerékpár: 90 fok. Ebben az esetben kifejezetten nagy a felső végtag támasztó funkciója, amelyet a törzsizmok ellensúlyoznak.
  • Mountain bike: gyakori a 90 foknál nagyobb pozíció is, amely a felső végtag túlterhelését eredményezheti. 

A kormány típusa alappillére a kerékpár megjelenésének, ezért sokan esztétikai szempontok szerint választanak, sajnos gyakran helytelenül. A legjobb döntés az állítható kormány könnyen változtatható fogásvariációkkal. A kormány szorításának kivédésére már kaphatók ergonómiai tenyértámaszos verziók is.

A kormány függőleges és vízszintes szárrészének beállítása biztosítja a legoptimálisabb nyakpozíciót. Ha kerékpározás során a nyak hátsó része, a tarkótájék vagy a lapocka felső részén elhelyezkedő izmok görcsösen fájnak, akkor változtatnunk kell a kormány beállításán.

Fogadjuk meg az Ízületőr tippjeit, és minden szezonban ellenőrizzük biciklink beállításait! Porcaink épségének megőrzése érdekében pedig használjunk kúraszerűen patikában kapható glükózamint és kondroitint tartalmazó porcépítő készítményeket!
 
További tippekért és tanácsokért kövessék Facebook oldalunkat! 
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok