Így válasszunk biciklit magunknak!
Tippek

Így válasszunk biciklit magunknak!

Ossza meg a cikket:
Amennyiben most tervezünk új kerékpárt venni, fontos végiggondolni, hogy melyik biciklitípus felel meg leginkább az igényeinknek. Így elkerülhetjük a rossz testtartásból fakadó ízületi panaszokat. Íme, az Ízületőr szakértő gyógytornászai által összeállított legfontosabb tudnivalók a különböző kerékpártípusokról!
Biciklivásárlás előtt gondoljuk végig az alábbi kérdéseket, hogy az igényeinknek leginkább megfelelő kerékpárt tudjuk kiválasztani.
 
  • Szoktak-e fájni az ízületeink? Ha igen, akkor hol?
  • Mennyire vagyunk edzettek?
  • Milyen a testtartásunk?
  • Mennyire erős a törzsizomzatunk (a has- és a hátizmunk)?
  • Mire szeretnénk használni a kerékpárt: rövid távokra közepes sebességgel,hosszabb túrákra, gyorsan szeretnénk tekerni vagy városban közlekednénk vele?
  • Melyik kerékpártípus áll közelebb hozzánk? 

Kerékpártípusok és előnyeik

Klasszikus, holland kerékpárt használva egyenes testtartás jellemzi a gerincünket, a törzsünk és a talaj általában 90 fokos szöget alkot, a kormány és a fogantyú pedig közel helyezkedik el a törzshöz. Ennek a típusnak az előnye, hogy a gerincünk oldalnézetből ideális, vagyis S-alakot formál és a karok, valamint a tenyér terhelése is minimális. Hátránya, hogy viszonylag csekély a pedálokra történő erőátviteli lehetőség, így szinte a teljes testsúlyunk az ülőcsontokra nehezedik. Emiatt a legtöbb kerékpáros rövid idő múlva már „hanyag” testtartásban teker.
 
Városi kerékpár, city bike esetében a törzs és a talaj körülbelül 60-70 fokos szöget zár be egymással, a kormány magasan áll. Előnye, hogy forgalomban közlekedve kifejezetten biztonságos, mivel a fejünk optimális pozícióban van. A klasszikus, holland kerékpárral szemben városi biciklin tekerve hatékonyan át tudjuk helyezni az erőt a pedálokra is. Hátránya, hogy a kormánypozíció gyakran a váll- és a nyakizmok görcsét és esetleg csuklófájdalmat is okozhat. Fontos odafigyelni arra is, hogy a magas ülés hanyag testtartásra hajlamosíthat.
 
Túrakerékpárt, úgynevezett trekking bike-ot használva a törzs és a talaj által bezárt szög 30 és 60 fok közötti, a kormány és a nyereg távolsága nagy. Előnye, hogy aktív, dinamikus kerékpározást tesz lehetővé, amelyben a vállak, a tarkótájék és a nyak hátsó része, valamint a kezek is nagyobb szerepet vállalnak. Hátránya ugyanakkor, hogy a kezek, a nyak és a vállak emiatt túl is terhelődhetnek. Érdemes ezért ezen izmok edzésére nagyobb hangsúlyt fektetni, mivel így optimalizálhatjuk a terhelést. További előny, hogy a pedál hajtásában az egész testünk részt vesz, így könnyeben tehetünk meg vele hosszabb távokat.
 
Versenykerékpáron a legnagyobb sebesség érdekében nagy a törzs előredőlése, a talajjal bezárt szög 15-30 fok. Jellemzője, hogy a nyereg magasabban helyezkedik el, mint a kormány. Előnye, hogy nagy
sebesség érhető el vele, mivel tekeréskor aerodinamikai szempontból kicsi az ellenállás. Hátránya, hogy kifejezetten erős és edzett láb-, has-, váll- és hátizmokat igényel, ellenkező esetben túlterhelés és fájdalom alakulhat ki. Fontos szem előtt tartani, hogy forgalomban közlekedni nem ideális a fej pozíciója, és ebből adódóan a látótér miatt.
 
A fenti típusok mellett érdemes megemlíteni az elektromos kerékpárt, amely elsősorban időseknek, alacsonyabb fizikai erőnléttel rendelkezőknek, továbbá szív- és légzőrendszeri megbetegedések esetén javasolt.
 
Fogadjuk meg az Ízületőr tippjeit, és válasszunk igényeinek és fizikai állapotunknak megfelelő biciklit! Porcaink épségének megőrzése érdekében pedig használjuk kúraszerűen a patikában kapható glükózamint és kondroitint tartalmazó porcépítő készítményeket!
 
További tippekért és tanácsokért kövessék Facebook oldalunkat! 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok