Szinte minden nőnek fáj a lába
Tippek

Szinte minden nőnek fáj a lába

Írta: izuletor.hu
Ossza meg a cikket:
Mindannyian tudjuk, milyen könnyű kísértésbe esni, ha cipőről van szó. Magas sarkú, lapos talpú, platform, szandál, balerina, sportcipő, színes, egyszínű, elegáns, laza, díszes vagy egyszerű, a sor szinte végtelen. Legtöbben úgy tekintünk rájuk, mint egyszerű kiegészítőkre, nem gondolunk arra, hogy ízületeink érdekében cipőválasztáskor az elsődleges szempont a kényelem legyen. Márpedig ha nem megfelelő lábbelit viselünk, rövidtávon is komoly következményekkel számolhatunk. Fogadjuk meg az Ízületőr szakértőinek tanácsait, hogy okosan tudjunk lábunknak megfelelő cipőt választani!

Az egészséges lábboltozat körülbelül 6-8 éves korra alakul ki a talpizmok aktív működésének eredményeként, azaz a gyermekkori folytonos mozgás, futkározás, mezítláb mászkálás hatására. Ez az aktív lábhasználat azonban az évek előrehaladtával minimálisra csökken, a talpizmaink elgyengülnek, lábunk pedig különböző cipőkbe szorítva „éli” mindennapjait.

A lábfájdalom, illetve az ezek miatt kialakuló ízületi bántalmak egyáltalán nincsenek korhoz kötve, a lábpanaszok és lábfájdalmak már egyre fiatalabb korosztályban jelentkeznek. Talpizmunk gyengülése mellett ennek másik oka, hogy mi nők, elsődlegesen nem a kényelmi szempontokat vesszük figyelembe cipővásárláskor, hanem leginkább a divatot követjük. Sokszor választunk akár eggyel kisebb számú cipőt, mert „nem lehetett ott hagyni, és majd bejáratódik” vagy kényelmetlen tűsarkút, mert „csak rövid ideig lesz rajtam, és olyan gyönyörű”.

Ennek a helyzetnek a boltok kínálata sem kedvez: nagyon kevés a divatmárkák boltjainak polcán található valóban kényelmes, lábunk anatómiájának megfelelő cipő. Sokan nem is vagyunk tisztában azzal, hogy tulajdonképpen mi ártalmas vagy mi megfelelő számunkra. Legtöbben a mai napig úgy hiszik, hogy a magas sarkú cipő az egyetlen rossz, holott a teljesen lapos talpú, közkedvelt balerinacipő is számos panasz forrása lehet.

Az Ízületőr szakértői most segítséget nyújtanak abban, hogy megtudjuk, hogyan hatnak lábunkra szeretett cipőink.

Lapos talpú cipők: szandálok, balerinák, flip-flopok

A nagy melegben hódítanak a lapos papucsok, szandálok és flip-flop cipők. Nem árt azonban tudnunk, hogy ezek mindegyike károsíthatja lábunk kis ízületeit és boltozatait. Mivel talpunk középső részét csak vékony kötőszövet borítja, alatta a csontok rendkívül érzékenyek. A lapos és vékony talpú lábbelikben járáskor folyamatos nyomása terheli az említett területet, amelynek következménye a nap végén jelentkező égő érzés és sajgó fájdalom.

A közhiedelemmel ellentétben nemcsak a tűsarkúban, hanem a lapos cipőben is kialakulhat kényszeres lábtartás. Már a kezdődő lúdtalpnál is megfigyelhető, hogy a lapos cipőben a boka bedőlése fokozódik, ami először a térd „elcsavarodását” és a csípő „kitolását”, idővel pedig fájdalom megjelenését is eredményezheti az érintett ízületekben.

Szintén jelentősen károsítja lábunkat, ha rendszeresen flip-flop (vagy más néven vietnami) papucsot hordunk. Ezek a lábbelik ugyanis nem tartják meg sarkunkat, így viselésük közben lábujjainkat arra kényszerítjük, hogy úgymond megkapaszkodjanak a papucs talpában. Ennek hatására járásmódunk is megváltozik, ami hosszabb távon ízületi fájdalmakhoz vezethet a bokánkban, térdünkben, de akár a derekunkban is.

A csinos magas sarkak

Amikor járunk, testsúlyunk 1-1,5-szerese nehezedik talpunkra, futásnál pedig még ennél is több, testsúlyunk 3-4-szerese. Nem nehéz elképzelni, hogy milyen rosszat tesz lábunknak, ha ezt a terhelést nem egyenletesen elosztva kell elbírnia. Egy magas sarkú cipőben ez a terhelés főként a lábujjakra és a haránt boltozatra tevődik át, rövid idő alatt is jelentős fájdalmat okozva.

Így van ez a nyári magas sarkú szandálok esetében is, melyek szintén nem tesznek jót ízületeink egészségének. Az 5 centiméternél magasabb sarokkal rendelkező lábbelik instabillá teszik a bokánkat, megváltoztatják testtartásunkat, és eltolják testünk súlypontját, jelentősen túlterhelve ezzel térd-, és csípőízületünket, valamint derekunkat. Magas sarkúban „tipegve” a lábközépcsontok ízületeit túlterheljük, szalagjaink túlnyúlnak, aminek következtében gyorsabban kopnak, ami végül lábunk boltozatos szerkezetének megsüllyedéséhez vezet.  

Azoknak, akik rendszeresen 5 cm-nél magasabb sarkú cipőt viselnek, hosszabb távon olyan következményekkel is szembe kell nézniük, mint a vádli izomzatának megrövidülése, térdízületi porckopás, a csípő hajlító izmainak rövidülése és állandósult kínzó derékfájdalom.

Azonban nem csak hosszabb távon okozhat gondot a magas sarkú és a teljesen lapos talpú cipő viselése.  Azáltal, hogy ezek a lábbelik megváltoztatják testünk súlypontját, csökkentik a rugalmas alátámasztást, és megbontják járásunk harmóniáját. Egy hosszú nap végére gyakran okozzák a nyak- és hátizmok feszességét és fájdalmát is.

A fájdalmas középút: platform, wedge

Sajnos az átmeneti megoldásnak tűnő magasított talpú cipők sem tesznek jót lábunknak. A platform cipők ugyanis lehetetlenné teszik a talp és a talaj közötti erőátadást, aminek az egyik oka az extrém magas sarokrész, a másik pedig a rugalmatlan talp. A platform cipő talpszerkezete megakadályozza a talp gördülésének lehetőségét, azaz magát a harmonikus járást. A talp így minden egyes lépésnél „ütődik” a talajhoz, ami extrém nyomásfokozódást okoz a láb kis ízületeiben, ezért nem ritka a nap végére jelentkező talpi duzzanat.

Ezt az „ütközést” elsősorban a térdízület igyekszik tompítani, amivel a térdízületben levő porcot éri túlterhelés, ezáltal pedig egyre gyakrabban találkozhatunk a térd kopásos megbetegedésével már a fiatalok körében is. Emellett a platform cipőben a sarokcsont extrém magas elhelyezkedése a bokaízület instabilitását és túlterhelését, a térdízület túlzott használatát, valamint az ágyéki gerinc homorulatának növekedését eredményezi, ami az említett ízületek fájdalmát okozza.

Cipőinket minden nap viseljük, ami olykor lábfájdalmakhoz vezethet. Fogadjuk meg az Ízületőr szakértőinek tanácsait, válasszunk lábunknak megfelelő, kényelmes lábbelit, ügyeljünk ízületeink épségére, egészségünk megőrzése érdekében pedig használjunk kúraszerűen patikákban kapható porcépítő készítményeket! 

További hasznos tippekért kövess minket a Facebookon!
 

Hány
évesek az
ízületei?

Kattog, vagy már fáj is? Ülő munkát végez? Van egy kis súlyfeleslege? Töltse ki a tesztet, és megtudja, hány évesek az ízületei.

Tudja meg most!

35 felett
mindenkit érint

  • Tippek Tippek

    Lúdtalp-megelőző gyakorlatok


    Itt a jó idő, előkerültek a könnyed lábbelik. Az Ízületőr boltozatemelő gyakorlataival megelőzhető a lúdtalp kialakulása.
Ez a webhely a cookie-król szóló irányelveinkben ismertetett cookie-kat használ. Az általunk használt cookie-k típusainak megismeréséhez és saját preferenciáinak beállításával kapcsolatban olvassa el a cookie-król szóló irányelveink mellékletét. Ha hozzájárul ahhoz, hogy cookie-kat használjuk, kérjük, azt itt jelezze.
Hozzájárulok